Jeśli limit to więcej niż jeden i koniecznie bez żadnych kosztów.

Gwarancje ubezpieczeniowe mogą być skutecznym narzędziem do poprawy płynności finansowej w Twojej firmie i mają sporo zalet (możesz o nich przeczytać TUTAJ). Warunkiem korzystania w pełni z tych korzyści jest dostępność gwarancji w krótkim czasie oraz po niskiej, znanej z góry cenie.

Co bowiem po najlepszym narzędziu, jeżeli musisz na nie czekać tygodniami (nie wiedząc czy dostaniesz je czy nie), a do tego nie wiesz ile będziesz musiał za nie zapłacić.

Te dwie istotne przeszkody usuwają umowy o limit, nazywane tez umowami generalnymi czy umowami o wydawanie gwarancji kontraktowych w ramach limitu.

Jeżeli bowiem posiadasz umowę o limit, to po pierwsze znacznie szybciej dostaniesz gwarancję (zwykle w 1-3 dni zamiast 7-14 dni), a pod drugie z góry znasz cenę gwarancji (stawki są ustalone w umowie). Możesz zatem działać z dużo większą pewnością i wiedząc o kosztach, możesz je ująć w ofercie czy wycenie robót.

Ok, może i taka umowa ma zalety, ale na tym etapie masz pewnie kilka istotnych wątpliwości, zwłaszcza jeżeli korzystasz z produktów bankowych:

-> czy mam obowiązek korzystania z limitu?
-> czy są opłaty za ustanowienie limitu?
-> ile kosztuje utrzymanie limitu?
-> czy są opłaty za niewykorzystany limit?

I tutaj mam dla Ciebie dobrą wiadomość – odpowiedź na wszystkie te pytania brzmi „NIE”.

Nie musisz korzystać z przyznanego limitu, bo w umówię nie ma takiego obowiązku – jedyną konsekwencją może być to, że przy umówię terminowej (zwykle 12 m-cy) ubezpieczyciel może nie chcieć jej odnowić na kolejny rok, albo może chcieć obniżyć limit. Nie musisz jednak za to nic płacić.

Nie ma żadnych opłat związanych z zawarciem umowy o limit. Jedyny koszt może pojawić się wówczas, gdy konieczne jest złożenie zabezpieczeń takich jak zastaw rejestrowy czy hipoteka, albo związanych z przygotowaniem niektórych dokumentów (np. operatu szacunkowego) czy zaświadczeń oraz opinii bankowych.

Limit jest utrzymywany bezpłatnie i nie musisz obawiać się jakikolwiek kosztów związanych z samym obowiązywaniem umowy o limit.

Ubezpieczyciele nie pobierają także żadnych opłat za niewykorzystany limit. Nie będzie więc tak, jak w przypadku kredytów obrotowych, gdzie banki pobierają opłaty, gdy nie wyjorzstkujesz przyznanej linii kredytowej.

Jedyny koszt jaki występuje w przypadku gwarancji ubezpieczeniowych to składka za ich wydanie, pobierana tylko od wystawionych gwarancji oraz od aneksów do tych gwarancji.

Jak widzisz, nie musisz obawiać się kosztów związanych z posiadaniem limitów na gwarancje kontaktowe, bo wynoszą one całe ZERO złotych.

To oczywiście nie jedyny argument przemawiający za tym, aby Twoja firma miała więcej niż jeden limit. Rozwiązanie to zalecamy wszystkim naszym klientom z następujących powodów:

  1. Limity na gwarancje ubezpieczeniowe (i tylko ubezpieczeniowe) nie są zobowiązaniami, które są widoczne w bilansie, a zatem w większości przypadków nie zmniejszają zdolności kredytowej Twojej firmy.
  2. Zyskujesz dużo wyższy łączny limitu u kilku ubezpieczycieli, niż gdyby to był tylko jeden.
  3. Masz możliwość wyboru, z którego limitu skorzystać, kierując się zarówno ceną, jak i np. szybkością działania ubezpieczyciela.
  4. Kontrahenci komercyjni mogą akceptować tylko wybrane przez siebie firmy ubezpieczeniowe, a część z nich ma nawet z góry ustalone wzory gwarancji u określonych ubezpieczycieli (w zamówieniach publicznych nie ma tego problemu).
  5. Dany ubezpieczyciel może odmówić wystawienia gwarancji na określony kontrakt, czy dla tego jednego kontrahenta z różnych powodów, takich jak wysokie zaangażowanie z innych gwarancji na danej inwestycji czy też złe doświadczenia z daną firmą dotyczące np. nieuprawnionego skorzystania z gwarancji.
  6. Zdarzają się przypadki wycofania się ubezpieczyciela ze sprzedaży gwarancji dla całego rynku lub określonych branż (np. PZU w 2012 roku) czy też zmiany polityki sprzedaży, np. tylko określonych kwot (np. Warta w 2020 roku)
  7. Ubezpieczyciel może być pozbawiony zezwolenia na sprzedaż wszystkich lub określonych rodzajów ubezpieczeń lub gwarancji (np. TUW Medica w 2019 roku)
  8. Umowy o limit zawierają czasami podlimity na poszczególne rodzaje gwarancji czy pojedyncze gwarancji i nie każdy kontrakt może się w tych podlimitach zmieścić.

Naszym klientom zalecamy posiadanie co najmniej 2 umów, a komfortowym rozwiązaniem są 3-4 umowy, z odpowiednio wybranymi ubezpieczycielami.

Wyboru tego warto dokonać kierując się w równym stopniu oceną samej oferty (wysokość limitu, podlimity, składki), jak i wiedzą o tym, czy dany ubezpieczyciel jest akceptowany przez kluczowych kontrahentów firmy. Mamy wówczas dużo wiekszą szanse na sprawne wystawianie gwarancji i ch akceptację przez zleceniodawców.

Zamów konsultacje brokerską, a dowiesz się na jakie limity możesz liczyć dla Twojej firmy i jak możemy Ci pomóc.